Tuesday 2 October 2012

Tips Diet 2: Resepi Oat Miss Eri

Assalamualaikum...

Hai..

Oat.. sangat bagus untuk sesiapa yang tengah diet. First time aku makan oat, "wekk! tak sedap! rasa macam kertas!". Stuju tak?

Ramai orang tanya aku, "kenapa ko diet tak makan nasi? Kalo nak diet memang lak boleh makan nasi ke?"
Jawabnye..
Sebenarnye boleh makan nasi, tapi jumlahnye mestilah amat-amat sedikit. Just makan nasi sebanyak segenggam tangan kita je. SEgenggam je tau. Bukan DUA genggam.. And kalau boleh, amik sekali je sehari. Nasi adalah salah satu karbohidrat. Mengikut piramid makanan, jumlah karbohidrat yang perlu diambil adalah sangat sedikit. Banyakkan mengambil makanan berunsur bijirin dan jenis mudah hadam. 
Jawapan kenapa aku tak makan nasi adalah sebab aku jenis tak boleh tahan kalo tengok nasi. Kalo makan mesti nak penuh sepinggan. So, nak mengelak kebanjiran karbohidrat dalam badan aku, so aku pun meng-stop-kan diri dari mengambil nasi dalam menu harian aku. 

Kat sini aku berbaik hati nak share resipi oat yang diciptakan oleh aku sendiri. Kalo ada persamaan dangan mana-mana menu, itu hanyalah kebetulan semata-mata. heheh...

Bahan-bahan:
Quaker Oat Fruit (kaler merah)
Susu
Corn Flakes (hancurkan kecik2)
Puding Mangga 
Buah Epal



Cara 
Bancuh oat dengan air panas. Air jangan banyak sangat. Aku lebih suka bancuhan yang pekat.
Lepas tu, masukkan susu dan corn flakes ikut sesuka hati. tapi jgan lepak banyak susu sebab kalo nak diet, kena kurangkan manis-manis. Kadang-kadang aku masukkan horlick sikit. Untuk hilangkan rasa oat yang tak sedap tu. Then, masukkan puding dan buah epal (potong kecik-kecik la. senang nak makan nanti). SIAP! boleh dimakan sambil menonton movie didepan laptop.. 

*aku selalu makan time malam sebab tengah-tengah malam perut asik mintak makanan. Esok bangun pagi, komfem berak sebab oat ni fungsinya untuk sedut lemak-lemak dan air berlebihan dalam badan. 


"SELAMAT MENCUBA"

0 comments: