Tuesday 2 October 2012

Tips Diet 1: Jangan Timbang Berat Secara Kerap

Assalamualaikum.. Hai..

Harini genap dua minggu aku berdiet.. Sepanjang dua minggu ni aku skip makan nasi. Just makan oat dan buah-buahan. Aku pernah terbaca satu entri ni, kalo nak diet tak leh diet mendadak. Sebab nanti perut terkejut (aku pun tau tahu maksud perut terkejut tu). Nak diet ni, kena slow-slow.. Dulu aku pernah gak diet beria sampai tak makan lansung. Seminggu je bertahan. Lepas tu, makan nasi macam tak ingat dunia. Berat badan pun makin menaik.. Lepastu, aku terus tak de mood nak diet dah. 

So, untuk next diet experiment aku cuba untuk berdiet secara berhemat. Mula-muka kurangkan makan nasi. Banyakkan minum air masak. And bila petang kalo aku free, aku gi jogging dalam 20-30 minit. Sebenarnya takde la jogging sangat pun. Sekadar jalan, pastu lari sikit-sikit je. Sekadar nak keluarkan peluh. 

Nak dijadikan cerita, lepas dah dua minggu ni aku pun excited nak timbang berat. Alhamdulillah, dah turun 4kg. Tapi sebenarnya bahaya jugak kalau asyik timbang ni. Sebab bila berat kita turun, kita mudah jadi excited. Lepas tu mesti semangat berdiet tu dah berkurang sebab dah berjaya turunkan berat. Contoh terdekatnye adalah aku. Lepas je tau berat dah turun, esok terus bernafsu nak makan nasi. BANYAK pulak tu. Alasannye, sebab dah turun 4kg. Satu lagi pantang bila diet ni, kalo dah stop makan nasi jangan sekali-kali mulakan semula untuk makan nasi. Sebab komfem lepas tu susah giler nak stop balik. At the end, berat pun menaik semula.. Aduyaiii!! 


So, untuk entri kali ni, Aku sarankan korang jauh-jauhkan la diri dari alat penimbang ni. Memang alat ni boleh motivate-kan kita untuk terus berdiet tetapi certain orang, mudah nak putus semangat bila hari-hari dok timbang berat tapi still tak turun-turun. Akhirnya, diet jadi sia-sia. Kalo boleh, timbanglah sebulan sekali je. And jangan terlalu taksub untuk turunkan berat badan. Takot kalau-kalau nanti kita pulak yang sakit. 


# Good Luck kepada para pen-diet sekalian. Jom sama-sama mengkuruskan diri. 



0 comments: