Saturday 13 October 2012

J.O.D.O.H

J.O.D.O.H
antara kepastian dan keraguan..

Semua orang mesti terasa something bila perkataan jodoh dibangkitkan. tak kira lah lelaki atau perempuan. Bagi anak dara yang berumur 24 tahun macam aku, pasti tak pernah lari dari soalan "Bila nak kawin?" atau "akak kau dah naik pelamin, kau bila pulak?". ada jugak yang tanya "Dah ada pakwe ke?" Biaselah.. the makciks memang suka nak gosip-gosip macam tu. 

Aku pernah terbaca satu petikan ni. Ayatnye lebih kurang macam ni:

"Jodoh itu sudah pasti.. Dan ia, tidak perlu dicari.."

Yes, aku memang setuju yang jodoh itu sudah pasti. Tapi aku rasa jodoh itu tak akan datang bergolek depan mata. So, kita still perlu mencari dimanakah jodoh itu. Setiap dari kita mesti ada ciri-ciri lelaki idaman masing-masing. Walaupun kita tak akan dapat exactly macam yang kita idamankan tu, tapi at least kita boleh cari yang 70% memenuhi citarasa kan? 

Masuk tahun 2012, dah ramai kawan-kawan aku yang dah dan akan mendirikan rumah tangga. Alhamdulillah dan semoga berbahagia buat korang. AKU?? Masih mencari dan menanti. Semalam kawan aku ada cakap "Kau jangan memilih sangat. Lelaki sekarang dah tak ramai tau". Tergelak aku dengar ayat kawan aku sorang ni. MEMILIH??!! (hahahaa..)

Bagi aku, tak salah pun kalau kita ni memilih sikit. Yelah, nak cari seseorang yang akan bersama kita sampai akhir nyawa (insyallah..) mestila kena cari seseorang yang boleh membimbing, jaga kita, dan boleh menjamin masa depan. Suami itu adalah ketua rumah. Jadi fungsinya adalah untuk mengawal dan menjaga rumah tangga. Jadi untuk menjadi lelaki yang akan dipilih menjadi suami, kenalah lengkapkan diri dengan ilmu supaya nanti boleh membimbing dan mendidik isteri dan anak-anak. Untuk perempuan, kena persiapkan diri dengan ilmu rumah tangga. Memasak, kemas rumah, basuh baju.. itu semua basic skill yang kena ada pada seorang perempuan. Persiapan ini semua bukan untuk kesenangan kita dan pasangan je, tapi jugak untuk tarik perhatian mak mertua dan the ipars.. 

Sekarang aku still blur bab jodoh ni. Sebab aku memang tak boleh nak imagine siapa bakal suami aku. Buat masa sekarang, aku mengaku yang aku memang dah ada someone dalam fikiran aku. Kadang2 aku dpt rasakan yang dia adalah jodoh aku,tapi at the same time aku still ragu-ragu. Rasa cinta aku kat dia terpendam sejak aku degree lagi. And until now, tak ada siapa yang tahu tentang perasaan aku ni termasuklah dia. Sebabnya, aku tak yakin pada diri aku sendiri. Aku tak rasa yang aku layak untuk dia dan aku tak terfikir pun yang dia pun akan ada perasaan pada aku. So, daripada aku amik risiko meluahkan perasaan aku kat dia, lebih baik aku pendam. Mohon doa dan petunjuk dari Allah. Nak dapatkan jodoh yang terbaik ni kadang-kadang kita kena bersabar. ALLAH knows better. 

"Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim.. sesungguhnya hanya engkau yang mengetahui perjalanan hidupku sama ada yang lalu dan yang akan datang.. aku mohon padamu Ya Allah, kurniakan kepadaku pasangan hidup yang dapat membimbingku, memberikan aku zuriat yang baik, dan membawaku lebih dekat padamu..aku mohon padamu Ya Allah, ketika kau temukan kami, kau persiapkanlah hati kami agar kami yakin dengan ketentuanmu. Ya Allah yang maha mengetahui segalanya, aku mohon kau jagakanlah dia. walau dimana dia berada ketika ini, aku mohon kau tenangkan hatinya. sesungguhnya hanya kepada engkau aku bermohon..amin..." 


0 comments: